lørdag 24. oktober 2009

Landsmøteblogging

Utdanningsforbundet er i ferd med å heve sin status som digital organisasjon! I løpet av den siste uka er det lagt til en ny funksjonalitet på www.udf.no. Nå kan jeg og andre dele artikler fra nettsidene våre, også fylkeslagets, på Facebook, Twitter og andre sosiale medier. (Ikke for tidlig, vil nok noen si!)

Det er også laget et offensivt og moderne informasjons- og kommunikasjonsopplegg for landsmøtet med Live streaming - landsmøtet direkte på nett- og bruk av sosiale medier som blogg, Twitter, Flickr og You Tube.

Og det er her jeg kommer inn. Jeg er utfordret til å være en av de "offisielle" bloggerne på landsmøtet. Under tvil har jeg akseptert. Ikke først og fremst pga prestasjonsangsten ved å skrive for en potensiell stor leserkrets - selv om angsten absolutt er der! - men fordi blogg som sjanger etter min mening er kjennetegnet ved å være uavhengig og personlig, mye beslektet med en dagbok som skal tåle offentlighetens lys. Meningene som blir ytret, står for min egen regning. Dette må være det styrende prinsippet for landsmøtebloggingen også.

Som nyvalgt fylkesleder i Buskerud, bestemte jeg meg tidlig for at jeg skulle begynne å blogge. Lenke til min blogg Jeg blogger fordi jeg vil dele meninger om små og store spørsmål fortrinnsvis innenfor utdannings- og fagforeningspolitikk, fortelle om hva jeg driver med og tror på, gi et innblikk i hverdagen som tillitsvalgt og ikke minst skape debatt og få tilbakemeldinger fra medlemmer og andre.

Jeg er derfor en relativ fersk blogger som fortsatt prøver ut mediet. Det mest krevende er å holde seg innenfor sjangeren samtidig som jeg må ytre meg med en viss grad av ansvarlighet uten at noe av friskheten og det personlige blir borte. Men det finnes flere politikerblogggere som klarer nettopp det. Audun Lysbakken og Bård Vegar Solhjell er to eksempler.

På landsmøtet er jeg også delegasjonsleder for Buskerud, noe som virkelig aktualiserer problemstillingen over. Bloggen skal jo ikke være en alternativ talestol! Det gjelder å ha tunga rett i munnen.

Her nærmer vi oss forresten en veldig spennende side ved framveksten av sosiale medier. Har blitt tipset om en bok hvor dette problematiseres: Throwing Sheep in the Boardroom av Fraser& Dutta. Den handler om hvordan sosiale medier truer og endrer hierarkiske strukturer i samfunnet.Og dette skjer fort! De sammenlikner visstnok Web 2.0-revolusjonen med Gutenberg og konsevensene trykkekunsten fikk på lang sikt (reformasjon, industriell revolusjon, demokratisering osv.)

Vel, landsmøteblogging er først og fremst mitt bidrag til å gjøre Utdanningsforbundet mer digitalt potent!

3 kommentarer:

  1. Det er spennende med blogging som gjør landsmøtet mer tilgjengelig for alle. En annen måte å bruke sosiale medier på, er å si fra om hva man mener. Vi er noen som har laget en Facebookgruppe for at lærere skal få sagt noe om hva de mener om arbeidstid. Pr. 29.10. er vi flere enn 6300 som krever sentral avtale, definering av undervisning og nedsatt undervisningstid.

    Hvis du er på Facebook kan du lese mer (og bli med) hvis du søker opp gruppa: Ny arbeidstidsavtale - lærere setter grenser!

    SvarSlett
  2. Takk for tipset. Har meldt meg inn i gruppa, tipset lokallagslederne og reklamert på Facebook- veggen min. Er ok å kunne bruke Facebook til noe mer enn å fjerne paprika på nordmenns favoritt-pizza!

    SvarSlett
  3. Det er noe jeg absolutt ikke kan forstå: Hvorfor krever ikke Utdanningsforbundet at KS trekker forslaget om to ukers utvidet arbeidstid før de går med på videre forhandlinger?

    Jeg kan rett og slett ikke forstå det!?

    Erik

    SvarSlett